Legea nr. 277 din 7 iulie 2009
LEGEA nr. 277 din 7 iulie 2009
privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 173/2008 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei
si pentru modificarea lit. c) a art. 6 din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru
EMITENT: PARLAMENTUL ROMANIEI
PUBLICATA IN: MONITORUL OFICIAL NR. 486 din 14 iulie 2009
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ART. I
Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 173 din 19 noiembrie
2008 pentru modificarea si completarea Legii nr. 85/2006 privind procedura
insolventei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 792 din
26 noiembrie 2008, cu urmatoarele modificari si completari:
1. La articolul I, inaintea punctului 1 se introduc trei noi puncte, cu
urmatorul cuprins:
"- La articolul 1 alineatul (2), partea introductiva a literei c) si litera d) se
modifica si vor avea urmatorul cuprins:
<<c) debitorii care fac parte din categoriile prevazute la alin. (1) si
indeplinesc una dintre urmatoarele conditii:
..........................................................................
d) debitori care fac parte din categoriile prevazute la alin. (1), care nu au
prezentat documentele prevazute la art. 28 alin. (1) lit. a) - f) si h) in
termenul prevazut de lege;>>.
- La articolul 3, partea introductiva a punctului 1, punctele 5, 8, 12, 26, 27,
29 si 30 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
<<1. insolventa este acea stare a patrimoniului debitorului care se
caracterizeaza prin insuficienta fondurilor banesti disponibile pentru plata
datoriilor certe, lichide si exigibile:
..........................................................................
5. debitorul este persoana fizica sau persoana juridica de drept privat, care
face parte din una dintre categoriile prevazute la art. 1 si care este in stare de
insolventa;
..........................................................................
8. creditorul indreptatit sa participe la procedura insolventei este acel
creditor care a formulat si caruia i-a fost admisa, total sau in parte, o cerere
de inregistrare a creantei sale pe tabelele de creante contra debitorului
intocmite in procedura si care are dreptul de a participa si de a vota in
adunarea creditorilor, inclusiv asupra unui plan de reorganizare judiciara admis de judecatorul-sindic, de a fi desemnat in calitate de membru al
comitetului creditorilor, de a participa la distributiile de fonduri rezultate din
reorganizarea judiciara a debitorului sau din lichidarea averii debitorului, de
a fi informat ori notificat cu privire la desfasurarea procedurii si de a
participa la orice alta procedura reglementata de prezenta lege. Au calitatea
de creditor indreptatit sa participe la procedura insolventei, fara a depune
personal declaratiile de creanta, salariatii debitorului;
..........................................................................
12. cuantumul minim al creantei, pentru a putea fi introdusa cererea
creditorului, este de 30.000 lei, iar pentru salariati, de 6 salarii medii pe
economie;
..........................................................................
26. administratorul special este reprezentantul desemnat de adunarea
generala a actionarilor/asociatilor debitorului, persoana juridica, imputernicit
sa efectueze in numele si pe seama acestuia actele de administrare necesare
in perioadele de procedura cand debitorului i se permite sa isi administreze
activitatea si sa le reprezinte interesele in procedura pe perioada in care
debitorului i s-a ridicat dreptul de administrare. Adunarea generala a
actionarilor, asociatilor sau membrilor persoanei juridice va fi convocata de
administratorul judiciar ori de lichidator pentru desemnarea
administratorului special, in termen de maximum 20 de zile de la
deschiderea procedurii sau, dupa caz, de la ridicarea dreptului debitorului de
a-si administra averea. Adunarea generala va fi prezidata de administratorul
judiciar sau de lichidator, dupa caz. Daca adunarea asociatilor/actionarilor
convocata conform prezentului punct nu desemneaza un administrator
special, debitorului i se va ridica dreptul de administrare, daca acesta nu a
fost ridicat, iar debitorul, respectiv asociatii/actionarii sunt decazuti din
drepturile recunoscute de procedura si care sunt exercitate prin administrator
special. Daca un administrator special nu a fost desemnat, pentru
solutionarea actiunilor prevazute la art. 46 si a celor reglementate de art. 79
si 80 debitorul va fi reprezentat de un curator special desemnat dintre
organele de conducere statutare aflate in exercitiul functiunii la data
deschiderii procedurii. Desemnarea se va face de catre judecatorul-sindic in
camera de consiliu si fara citarea partilor. In cazul in care ulterior adunarea
asociatilor/actionarilor alege un administrator special, acesta va lua
procedura in stadiul in care se gaseste la data desemnarii;
27. administratorul judiciar este persoana fizica sau juridica compatibila,
practician in insolventa, autorizat in conditiile legii, desemnat sa exercite
atributiile prevazute la art. 20 in perioada de observatie si pe durata procedurii de reorganizare; reprezentantul S.P.R.L. sau I.P.U.R.L. va trebui
sa indeplineasca conditiile prevazute mai sus;
..........................................................................
29. Buletinul procedurilor de insolventa este publicatia editata de Oficiul
National al Registrului Comertului, care are drept scop publicarea citatiilor,
convocarilor, notificarilor si comunicarilor actelor de procedura efectuate de
instantele judecatoresti, administratorul judiciar/lichidator dupa deschiderea
procedurii de insolventa prevazute de prezenta lege;
30. mandatul administratorilor statutari inceteaza de la data ridicarii
dreptului de administrare sau de la data desemnarii administratorului special.
Mandatul administratorului special se limiteaza la reprezentarea intereselor
actionarilor/asociatilor de la data ridicarii dreptului de administrare.
Incetarea mandatului impune obligatia predarii gestiunii.>>
- La articolul 4 alineatul (6), literele a) si b) se modifica si vor avea
urmatorul cuprins:
<<a) majorarea cu 30% a taxelor percepute de oficiile registrului
comertului de pe langa tribunale pentru operatiunile de inregistrare;
b) majorarea cu 30% a taxelor percepute pentru operatiunile de
inregistrare in registrul societatilor agricole si, in cazul asociatiilor si
fundatiilor ce desfasoara activitati economice, in registrul asociatiilor si
fundatiilor.>>"
2. La articolul I punctul 1, litera c) a alineatului (6) al articolului 4 se
modifica si va avea urmatorul cuprins:
"c) preluarea a 2,0% din sumele recuperate in cadrul procedurilor de
insolventa, inclusiv din fondurile obtinute din vanzarea bunurilor din averea
debitorului, suma care va fi inclusa in categoria cheltuielilor aferente
procedurii in sensul alin. (1)."
3. La articolul I punctul 2, alineatul (7) al articolului 4 se modifica si va
avea urmatorul cuprins:
"(7) Sumele prevazute la alin. (6) lit. a) vor fi virate de oficiile registrului
comertului, prin Oficiul National al Registrului Comertului, in contul
Uniunii Nationale a Practicienilor in Insolventa din Romania, denumita in
continuare U.N.P.I.R., sumele prevazute la alin. (6) lit. b) vor fi achitate la
orice unitate bancara, in contul mentionat, iar sumele prevazute la alin. (6)
lit. c) vor fi virate in contul filialei U.N.P.I.R. din care face parte
administratorul judiciar sau, dupa caz, lichidatorul care transmite suma."
4. La articolul I, dupa punctul 2 se introduc patru noi puncte, punctele 2^1
- 2^4, cu urmatorul cuprins:
"2^1. La articolul 4, alineatul (9) se modifica si va avea urmatorul
cuprins: <<(9) Sumele mentionate la alin. (1) vor fi considerate cheltuieli de
lichidare in conformitate cu art. 121 si art. 123 pct. 1 si vor fi platite in
momentul existentei disponibilului in contul debitorului.>>
2^2. La articolul 4, dupa alineatul (9) se introduce un nou alineat,
alineatul (10), cu urmatorul cuprins:
<<(10) Sumele din fondul de lichidare nu pot face obiectul masurilor
asiguratorii sau al executarii silite.>>
2^3. Articolul 6 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
<<ART. 6
(1) Toate procedurile prevazute de prezenta lege, cu exceptia recursului
prevazut la art. 8, sunt de competenta sectiei de insolventa a tribunalului in a
carui raza teritoriala isi are sediul debitorul, astfel cum figureaza acesta in
registrul comertului, respectiv in registrul societatilor agricole sau in
registrul asociatiilor si fundatiilor, si sunt exercitate de judecatorul-sindic.
(2) In circumscriptia curtii de apel va functiona o singura sectie de
insolventa. Aceasta se organizeaza in cadrul tribunalului din localitatea in
care isi are sediul respectiva curte de apel.>>
2^4. La articolul 7, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat,
alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
<<(1^1) Pentru sustinerea cheltuielilor de editare si difuzare a Buletinului
procedurilor de insolventa, fondul prevazut la art. 17 din Hotararea
Guvernului nr. 460/2005 privind continutul, etapele, conditiile de finantare,
publicare si distribuire a Buletinului procedurilor de insolventa, cu
modificarile si completarile ulterioare, se majoreaza, reprezentand o cota de
10% aplicata la taxele percepute de oficiile registrului comertului de pe
langa tribunale pentru operatiunile de inregistrare.>>"
5. La articolul I, dupa punctul 4 se introduce un nou punct, punctul 4^1,
cu urmatorul cuprins:
"4^1. La articolul 8, alineatul (7) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
<<(7) Prin derogare de la prevederile art. 29 alin. (5) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, judecatorul-sindic va putea sa nu dispuna suspendarea cauzei, in
situatia in care dispozitiile a caror neconstitutionalitate se invoca au facut
obiectul cel putin al unei decizii pronuntate de Curtea Constitutionala.
Suspendarea va privi doar cererile care au legatura directa cu reglementarea
atacata.>>"
6. La articolul I, punctul 5 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"5. Articolul 10 se abroga." 7. La articolul I punctul 6, litera c) a alineatului (1) al articolului 11 se
modifica si va avea urmatorul cuprins:
"c) desemnarea motivata, prin sentinta de deschidere a procedurii, dintre
practicienii in insolventa compatibili care au depus oferta de servicii in acest
sens la dosarul cauzei, a administratorului judiciar provizoriu sau, dupa caz,
a lichidatorului care va administra procedura pana la confirmarea ori, dupa
caz, inlocuirea sa de catre adunarea creditorilor sau creditorul care detine cel
putin 50% din valoarea creantelor, fixarea remuneratiei in conformitate cu
criteriile stabilite de legea de organizare a activitatii practicienilor in
insolventa, precum si a atributiilor acestuia pentru aceasta perioada.
Judecatorul-sindic va desemna administratorul judiciar provizoriu sau
lichidatorul provizoriu solicitat de catre creditorul care a solicitat
deschiderea procedurii sau de catre debitor, daca cererea ii apartine. In
situatia in care cel care a introdus cererea de deschidere a procedurii nu
solicita numirea unui administrator judiciar sau lichidator, numirea se va
face de catre judecatorul-sindic din randul practicienilor care au depus oferte
la dosarul cauzei. In caz de conexare se va tine seama de cererile creditorilor
in ordinea marimii creantelor sau de cererea debitoarei, daca nu exista o
cerere din partea unui creditor;".
8. La articolul I punctul 7, alineatele (4) si (5) ale articolului 14 se
modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(4) Daca legea nu interzice in mod expres, creditorii vor putea vota si
prin corespondenta. Scrisoarea prin care isi exprima votul, semnata de
creditor, sau inscrisul in format electronic caruia i s-a incorporat, atasat ori
asociat semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat valabil, poate fi
comunicat prin orice mijloace, pana in ziua fixata pentru exprimarea votului,
administratorului judiciar sau lichidatorului.
(5) La sedintele adunarilor creditorilor, salariatii debitorului vor putea fi
reprezentati de un delegat din randul acestora, care va vota pentru intreaga
valoare a creantelor reprezentand salariile si alte drepturi banesti ce li se
cuvin."
9. La articolul I, dupa punctul 13 se introduce un nou punct, punctul 13^1,
cu urmatorul cuprins:
"13^1. La articolul 21, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
<<ART. 21
(1) Administratorul judiciar va depune lunar un raport cuprinzand
descrierea modului in care si-a indeplinit atributiile, precum si o justificare a
cheltuielilor efectuate cu administrarea procedurii sau a altor cheltuieli
efectuate din fondurile existente in averea debitorului. Raportul se depune la dosarul cauzei, iar un extras se publica in Buletinul procedurilor de
insolventa. La fiecare 120 de zile judecatorul-sindic va stabili un termen de
continuare a procedurii, in care administratorul judiciar va expune in sinteza
masurile efectuate in acest interval cuprinse in rapoartele de activitate.>>"
10. La articolul I, dupa punctul 14 se introduc zece noi puncte, punctele
14^1 - 14^10, cu urmatorul cuprins:
"14^1. La articolul 22, alineatele (1) si (3) se modifica si vor avea
urmatorul cuprins:
<<ART. 22
(1) In cazul in care un practician in insolventa desemnat refuza numirea,
acesta are obligatia de a notifica instanta, in termen de 5 zile de la
comunicarea sentintei de numire. Judecatorul-sindic va sanctiona cu amenda
judiciara de la 500 lei la 1.000 lei necomunicarea in termen a refuzului, fara
motive temeinice. In acest caz sunt aplicabile dispozitiile art. 19. Prevederile
prezentului articol sunt aplicabile si in situatia prevazuta la art. 34.
..........................................................................
(3) Judecatorul-sindic va sanctiona administratorul judiciar cu amenda
judiciara de la 1.000 lei la 5.000 lei in cazul in care acesta, din culpa sau cu
rea-credinta, nu isi indeplineste sau indeplineste cu intarziere atributiile
prevazute de lege sau stabilite de judecatorul-sindic.>>
14^2. Articolul 23 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
<<ART. 23
In vederea indeplinirii atributiilor sale, administratorul
judiciar/lichidatorul va putea desemna persoane de specialitate. Numirea si
nivelul remuneratiilor acestor persoane vor fi supuse aprobarii comitetului
creditorilor in cazul in care acestea vor fi achitate din averea debitoarei sau
se vor supune aprobarii judecatorului-sindic in cazul in care se vor remunera
din fondul unic constituit conform art. 4. Judecatorul-sindic se va pronunta
asupra cererii prin incheiere, data in camera de consiliu, cu citarea
administratorului/lichidatorului judiciar.>>
14^3. La articolul 27, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat,
alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
<<(5) Cererea debitorului se va judeca de urgenta in termen de 5 zile in
camera de consiliu.>>
14^4. La articolul 28, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
<<(2) Daca debitorul nu dispune, la momentul inregistrarii cererii, de
vreuna dintre informatiile prevazute la alin. (1) lit. a) - f) si h), va putea
inregistra acea informatie la tribunal in termen de 5 zile; daca nu o va face,
el va fi decazut din dreptul de a propune un plan de reorganizare.>> 14^5. La articolul 32, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
<<(2) Prin incheierea de deschidere a procedurii, judecatorul-sindic va
dispune administratorului judiciar sau, dupa caz, lichidatorului sa efectueze
notificarile prevazute la art. 61. In cazul in care, in termen de 15 zile de la
primirea notificarii, creditorii se opun deschiderii procedurii, judecatorulsindic va tine, in termen de 10 zile, o sedinta la care vor fi citati
administratorul judiciar, debitorul si creditorii care se opun deschiderii
procedurii, in urma careia va solutiona deodata, printr-o sentinta, toate
opozitiile. Admitand opozitia, judecatorul-sindic nu va putea pastra deschisa
procedura insolventei. Judecatorul-sindic va revoca incheierea de deschidere
a procedurii. Deschiderea ulterioara a procedurii, la cererea debitorului sau a
creditorilor, nu va putea modifica data aparitiei starii de insolventa.>>
14^6. Articolul 36 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
<<ART. 36
De la data deschiderii procedurii se suspenda de drept toate actiunile
judiciare sau masurile de executare silita pentru realizarea creantelor asupra
debitorului sau bunurilor sale, cu exceptia cailor de atac declansate de
debitor.>>
14^7. Articolul 42 se abroga.
14^8. Articolul 44 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
<<ART. 44
Debitorul are obligatia de a pune la dispozitia administratorului judiciar
sau, dupa caz, lichidatorului toate informatiile cerute de acesta, precum si
toate informatiile apreciate ca necesare cu privire la activitatea si averea sa,
precum si lista cuprinzand platile si transferurile patrimoniale facute de el in
cele 120 de zile anterioare deschiderii procedurii, sub sanctiunea prevazuta
la art. 108^1 alin. (1) pct. 2 lit. d) si e) din Codul de procedura civila.>>
14^9. Articolul 50 se abroga.
14^10. La articolul 59, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
<<(5) In cazul in care raportul administratorului judiciar va face
propunerea de intrare in faliment, acesta va publica un anunt referitor la
raport in Buletinul procedurilor de insolventa, cu indicarea datei primei
adunari a creditorilor, sau va convoca adunarea creditorilor, daca raportul va
fi depus dupa data primei adunari. La aceasta adunare va supune votului
adunarii creditorilor propunerea de intrare in faliment.>>"
11. La articolul I, dupa punctul 15 se introduc 16 noi puncte, punctele
15^1 - 15^16, cu urmatorul cuprins: "15^1. La articolul 64, dupa alineatul (5) se introduce un nou alineat,
alineatul (6), cu urmatorul cuprins:
<<(6) Creantele nascute dupa data deschiderii procedurii, in perioada de
observatie sau in procedura reorganizarii judiciare vor fi platite conform
documentelor din care rezulta, nefiind necesara inscrierea la masa credala.
Prevederea se aplica in mod corespunzator pentru creantele nascute in
procedura de faliment.>>
15^2. La articolul 73, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
<<(3) La termenul stabilit prin sentinta de deschidere a procedurii pentru
definitivarea tabelului de creante, judecatorul-sindic va solutiona deodata,
printr-o singura sentinta, toate contestatiile, chiar daca pentru solutionarea
unora ar fi nevoie de administrare de probe; in acest din urma caz,
judecatorul-sindic poate sa admita, in tot sau in parte, inscrierea creantelor
respective in mod provizoriu in tabelul definitiv al tuturor creditorilor
impotriva averii debitorului.>>
15^3. La articolul 74, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat,
alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
<<(3) Titularii creantelor sub conditie suspensiva vor putea participa la
vot in adunarile creditorilor si la distribuiri de sume numai dupa indeplinirea
conditiei respective.>>
15^4. La articolul 76, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
<<ART. 76
(1) Cu exceptia cazului in care notificarea deschiderii procedurii s-a facut
cu incalcarea dispozitiilor art. 7, titularul de creante anterioare deschiderii
procedurii, care nu depune cererea de admitere a creantelor pana la expirarea
termenului prevazut la art. 62 alin. (1) lit. b), va fi decazut, cat priveste
creantele respective, din dreptul de a fi inscris in tabelul creditorilor si nu va
dobandi calitatea de creditor indreptatit sa participe la procedura. El nu va
avea dreptul de a-si realiza creantele impotriva debitorului sau a membrilor
ori asociatilor cu raspundere nelimitata ai persoanei juridice debitoare
ulterior inchiderii procedurii, sub rezerva ca debitorul sa nu fi fost
condamnat pentru bancruta simpla sau frauduloasa ori sa nu i se fi stabilit
raspunderea pentru efectuarea de plati ori transferuri frauduloase.>>
15^5. La articolul 77 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu
urmatorul cuprins:
<<(2) Operatiunile efectuate de catre practicienii in insolventa prin
Buletinul procedurilor de insolventa sau la oficiile registrului comertului
sunt scutite de taxe.>> 15^6. La articolul 81, alineatul (3) se abroga.
15^7. La articolul 83, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
<<ART. 83
(1) Tertul dobanditor in cadrul unui transfer patrimonial, anulat conform
art. 80, va trebui sa restituie averii debitorului bunul transferat sau, daca
bunul nu mai exista, valoarea acestuia de la data transferului efectuat de
catre debitor, stabilita prin expertiza efectuata in conditiile legii.>>
15^8. La articolul 86, alineatele (1), (3), (6) si (7) se modifica si vor avea
urmatorul cuprins:
<<ART. 86
(1) Contractele in derulare se considera mentinute la data deschiderii
procedurii. Orice clauze contractuale de desfiintare a contractelor in derulare
pentru motivul deschiderii procedurii sunt nule. In vederea cresterii la
maximum a valorii averii debitorului, administratorul judiciar/lichidatorul
poate sa denunte orice contract, inchirierile neexpirate sau alte contracte pe
termen lung, atat timp cat aceste contracte nu vor fi fost executate in
totalitate ori substantial de catre toate partile implicate. Administratorul
judiciar/lichidatorul trebuie sa raspunda, in termen de 30 de zile, unei
notificari a contractantului, prin care i se cere sa denunte contractul; in lipsa
unui astfel de raspuns, administratorul judiciar/lichidatorul nu va mai putea
cere executarea contractului, acesta fiind socotit denuntat. Contractul se
considera denuntat:
a) la data expirarii unui termen de 30 de zile de la receptionarea solicitarii
cocontractantului de denuntare a contractului, daca administratorul
judiciar/lichidatorul nu raspunde;
b) la data notificarii denuntarii de catre administratorul judiciar/lichidator.
..........................................................................
(3) Pe parcursul perioadei de observatie, cu acordul cocontractantilor,
administratorul judiciar va putea sa modifice clauzele contractelor de credit,
astfel incat acestea sa asigure echivalenta viitoarelor prestatii.
..........................................................................
(6) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu
modificarile si completarile ulterioare, dupa data deschiderii procedurii,
desfacerea contractelor individuale de munca ale personalului debitoarei se
va face de urgenta de catre administratorul judiciar/lichidator, fara a fi
necesara parcurgerea procedurii de concediere colectiva. Administratorul
judiciar/lichidatorul va acorda personalului concediat doar preavizul de 15
zile lucratoare. (7) Intr-un contract prevazand plati periodice din partea debitorului,
mentinerea contractului nu il va obliga pe administratorul judiciar/lichidator
sa faca plati restante pentru perioadele anterioare deschiderii procedurii.
Pentru astfel de plati poate fi formulata declaratie de creanta impotriva
debitorului.>>
15^9. Dupa articolul 93 se introduce un nou articol, articolul 93^1, cu
urmatorul cuprins:
<<ART. 93^1
Obligatiile rezultand dintr-un antecontract de vanzare-cumparare cu data
certa, anterioara deschiderii procedurii, in care promitentul-vanzator intra in
procedura, vor fi executate de catre administratorul judiciar/lichidator la
cererea promitentului-cumparator, daca:
- pretul contractual a fost achitat integral sau poate fi achitat la data
cererii, iar bunul se afla in posesia promitentului-cumparator;
- pretul nu este inferior valorii de piata a bunului;
- bunul nu are o importanta determinanta pentru reusita unui plan de
reorganizare.>>
15^10. La articolul 95, alineatul (7) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
<<(7) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 31/1990 privind societatile
comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale
Legii nr. 297/2004 privind piata de capital, cu modificarile si completarile
ulterioare, planul propus de creditori poate prevedea modificarea, fara
acordul statutar al membrilor sau asociatilor/actionarilor debitorului, a
actului constitutiv.>>
15^11. La articolul 100, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
<<(3) Urmatoarele creante constituie categorii distincte de creante, care
voteaza separat:
a) creante garantate;
b) creante salariale;
c) creante bugetare;
d) creante chirografare stabilite conform art. 96 alin. (1);
e) celelalte creante chirografare.>>
15^12. La articolul 101 alineatul (1), dupa litera C se introduce o noua
litera, litera D, cu urmatorul cuprins:
<<D. creantele nedefavorizate prin plan vor fi considerate prezente la
votarea planului si sunt socotite ca au acceptat planul.>>
15^13. La articolul 107 alineatul (2), litera b) se modifica si va avea
urmatorul cuprins: <<b) in cazul procedurii generale, desemnarea unui lichidator provizoriu,
precum si stabilirea atributiilor si a remuneratiei acestuia, in conformitate cu
criteriile aprobate prin legea de organizare a profesiei.>>
15^14. La articolul 112, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat,
alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
<<(4) Creantele banesti asupra averii debitorului se considera scadente la
data deschiderii procedurii de faliment.>>
15^15. La articolul 113, alineatele (4) si (5) se abroga.
15^16. Articolul 115 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
<<ART. 115
(1) Inventarul va trebui sa descrie toate bunurile identificate ale
debitorului.
(2) Actul de inventar va fi semnat de lichidatorul judiciar, de debitor, iar
daca acesta nu participa la inventariere, numai de catre lichidatorul judiciar.
(3) In vederea conservarii patrimoniului, in cazul in care in averea
debitoarei nu exista suficiente lichiditati, lichidatorul va putea valorifica de
urgenta bunuri ale debitorului pentru obtinerea acestor lichiditati fara
aprobarea creditorilor. Valorificarea se va efectua prin licitatie publica, dupa
evaluarea prealabila, pornind de la valoarea de lichidare indicata de
evaluator.>>"
12. La articolul I, dupa punctul 17 se introduce un nou punct, punctul
17^1, cu urmatorul cuprins:
"17^1. La articolul 120, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
<<(2) Daca vanzarea activelor se va face prin licitatie publica, procesulverbal de adjudecare semnat de lichidatorul judiciar constituie titlu de
proprietate. Cand legea impune pentru transferul dreptului de proprietate
forma autentica, contractele vor fi perfectate de notarul public pe baza
procesului-verbal de licitatie.>>"
13. La articolul I, dupa punctul 18 se introduce un nou punct, punctul
18^1, cu urmatorul cuprins:
"18^1. Articolul 130 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
<<ART. 130
Dupa ce judecatorul-sindic aproba raportul final al lichidatorului, acesta
va trebui sa faca distribuirea finala a tuturor fondurilor din averea
debitorului. Fondurile nereclamate in termen de 30 de zile de catre cei
indreptatiti la acestea vor fi depuse in contul prevazut la art. 4 alin. (4).>>"
14. La articolul I punctul 19, articolul 131 se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"ART. 131 (1) In orice stadiu al procedurii prevazute de prezenta lege, daca se
constata ca nu exista bunuri in averea debitorului ori ca acestea sunt
insuficiente pentru a acoperi cheltuielile administrative si niciun creditor nu
se ofera sa avanseze sumele corespunzatoare, judecatorul-sindic va da o
sentinta de inchidere a procedurii, prin care se dispune si radierea debitorului
din registrul in care este inmatriculat.
(2) In cazul prevazut la alin. (1) nu sunt aplicabile prevederile art. 129."
15. La articolul I, dupa punctul 20 se introduce un nou punct, punctul
20^1, cu urmatorul cuprins:
"20^1. La articolul 138, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
<<(3) Comitetul creditorilor sau creditorul care detine mai mult de
jumatate din valoarea tuturor creantelor poate cere judecatorului-sindic sa fie
autorizat sa introduca actiunea prevazuta la alin. (1), daca administratorul
judiciar sau lichidatorul a omis sa indice, in raportul sau asupra cauzelor
insolventei, persoanele culpabile de starea de insolventa a patrimoniului
debitorului persoana juridica ori daca acesta a omis sa formuleze actiunea
prevazuta la alin. (1) si raspunderea persoanelor la care se refera alin. (1)
ameninta sa se prescrie.>>"
16. La articolul I, dupa punctul 21 se introduce un nou punct, punctul
21^1, cu urmatorul cuprins:
"21^1. Dupa articolul 154 se introduc doua noi articole, articolele 154^1
si 154^2, cu urmatorul cuprins:
<<ART. 154^1
Sectiile de insolventa prevazute la art. 6 se vor infiinta in termen de 6 luni
de la intrarea in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de urgenta.
Procedurile in curs vor continua pe rolul instantelor la care au fost introduse.
ART. 154^2
Orice decaderi, limitari, interdictii ori altele asemenea instituite prin
norme legale sau prevederi contractuale pentru cazul deschiderii procedurii
de insolventa vor fi aplicabile doar de la data deschiderii falimentului.
Dispozitiile contrare se abroga.>>"
ART. II
Litera c) a articolului 6 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 29
iulie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"c) actiuni, cereri si contestatii introduse in temeiul Legii nr. 85/2006
privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare, si al
Ordonantei Guvernului nr. 10/2004 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului institutiilor de credit, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 278/2004 - 120 lei."
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTAlILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU PERES
Bucuresti, 7 iulie 2009.
Nr. 277.